Η Έλενα Ράπτη είναι μια δυναμική γυναίκα, μια σύγχρονη πολιτικός με όραμα και γνώση, ενσυναίσθηση και στοχοπροσήλωση. Το 1998 εκλέχθηκε για πρώτη φορά ∆ημοτική Σύμβουλος Θεσσαλονίκης και σήμερα είναι Υφυπουργός Τουρισμού. Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε μιλάει, μεταξύ άλλων, για την καμπάνια «ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ», της οποίας είναι Συντονίστρια από το 2013, και συμβάλλει στην αφύπνιση όλων μας για τον τερματισμό της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης, καθώς και για το πώς θα οικοδομηθεί η τουριστική ανάπτυξη του μέλλοντος με βάση το τρίπτυχο ποιότητα – βιωσιμότητα – ισορροπία.
Ως Συντονίστρια της καμπάνιας «ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ» του Συμβουλίου της Ευρώπης στην Ελλάδα, για τον τερματισμό της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης, έχετε διανύσει μια μεγάλη διαδρομή με έμπρακτη αγάπη και σημαντική προσφορά. Μιλήστε μας για την πορεία αυτή από την αρχή της μέχρι σήμερα… Πώς τη βιώνετε; Σε ποιο σημείο βρίσκεστε τώρα και ποιες θα είναι οι επόμενες δράσεις;
Ανέλαβα τον συντονισμό της πανευρω-παϊκής καμπάνιας «ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ» στην Ελλάδα το 2013 ως βουλευτής και μέλος του Δικτύου Κοινοβουλευτικών του Συμβουλίου της Ευρώπης για τον τερματισμό της παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης, καθώς ένα στα πέντε παιδιά στην Ευρώπη πέφτει θύμα κάποιας μορφής σεξουαλικής κακοποίησης. Στην Ελλάδα το ποσοστό ανέρχεται στο 16%.
Όλα αυτά τα χρόνια, μέσα από πολύτιμες συμμαχίες με πολιτειακούς και θεσμικούς παράγοντες και τη συνεργασία με τα Τμήματα Ανηλίκων, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, την Εκκλησία της Ελλάδας, την εκπαίδευση και άλλους φορείς πραγματοποιήσαμε πάνω από 927 δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης σε όλη την Ελλάδα, μοιράσαμε εκατοντάδες χιλιάδες αντίτυπα ενημερωτικού υλικού (παραμύθια, ιστορίες κινουμένων σχεδίων, έντυπα για τους γονείς), φιλοξενηθήκαμε σε 391 εκπομπές υψηλής τηλεθέασης, φθάνοντας την ενημέρωση σε κάθε γωνιά της χώρας. Μια καμπάνια που ξεκίνησε συναντώντας επιφύλαξη, σιγά-σιγά έγινε κοινός αγώνας δημιουργώντας ένα δίχτυ προστασίας για όλα τα παιδιά.
Σήμερα βλέπουμε με ικανοποίηση μια ελληνική οικογένεια πιο ενημερωμένη και παιδιά που γνωρίζουν πλέον βασικούς κανόνες αυτοπροστασίας, όπως ο κανόνας του εσώρουχου, απέναντι σε πιθανούς δράστες. Παιδιά που αποκτούν την ικανότητα να διακρίνουν ένα καλό από ένα κακό άγγιγμα, ένα καλό από ένα κακό μυστικό, τη διαφορά του δώρου από τη δωροδοκία. Μέσα από την καμπάνια «ΕΝΑ στα ΠΕΝΤΕ» αφυπνίζουμε μικρούς και μεγάλους. Γιατί μέσα από τα ενημερωτικά εργαλεία μαθαίνουν και οι γονείς πώς να διαχειριστούν την αποκάλυψη ενός περιστατικού από ένα παιδί.
Αναλάβατε τον συντονισμό του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Προστασία των Παιδιών από τη Σεξουαλική Κακοποίηση και Εκμετάλλευση. Ποια είναι η βασική στόχευση του Σχεδίου;
Το 2021 ξεκίνησε η προετοιμασία του πρώτου Εθνικού Σχέδιου Δράσης για την Προστασία των Παιδιών από τη Σεξουαλική Κακοποίηση και Εκμετάλλευση, πενταετούς διάρκειας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Πρωθυπουργού να δημιουργηθεί ένα ολιστικό πλαίσιο που δίνει έμφαση στην πρόληψη του συγκεκριμένου εγκλήματος και στην αποτροπή της δευτερογενούς θυματοποίησης των παιδιών-θυμάτων.
Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης στοχεύει στην αναπροσαρμογή των θεσμικών λειτουργιών στην κατεύθυνση των φιλικών προς το παιδί διαδικασιών, στη μετρήσιμη ποσοτική μείωση των κρουσμάτων, στην αύξηση αναφοράς κρουσμάτων στις αρμόδιες αρχές και υπηρεσίες προκειμένου να διερευνηθούν, να διωχθούν οι δράστες και να προστατευτούν τα παιδιά. Είναι ένα «συλλογικό» έργο 12 Υπουργείων υπό τον συντονισμό της Προεδρίας της Κυβέρνησης με στόχο την αποτελεσματικότερη οργάνωση των δεκάδων πολιτικών που ήδη υπάρχουν. Αφορά σημαντικές μεταρρυθμίσεις που θα αλλάξουν τους όρους πρόληψης αλλά και διαχείρισης των περιστατικών σεξουαλικής κακοποίησης ανηλίκων. Αποτελεί χρέος όλων μας να προστατεύσουμε τα παιδιά, το πολυτιμότερο κοινωνικό μας κεφάλαιο, και με γνώμονα αυτό συνεχίζουμε την υλοποίηση του Σχεδίου.
Η ενασχόληση με την πολιτική ήταν ένα παιδικό όνειρο για εσάς; Ποια είναι η πολυτιμότερη συμβουλή που σας έχουν δώσει και ποια συμβουλή θα δίνατε εσείς σε ένα παιδί που σας βλέπει ως πρότυπο και θέλει να ασχοληθεί με την πολιτική;
Ήμουν ένα παιδί με πιο συνηθισμένα όνειρα. Είχα όμως μια έλξη προς τα κοινά και στη σχολική μου ζωή με το δεκαπενταμελές. Ο πατέρας μου ήταν αυτός που με ενθάρρυνε να ακολουθήσω την πολιτική, πρώτα στον Δήμο Θεσσαλονίκης και μετά στη Βουλή και ήταν αυτός που με συμβούλεψε να δουλέψω με πειθαρχία. Η πολιτική δίνει τη δυνατότητα να αλλάξεις τον κόσμο, ωστόσο προϋποθέτει αφοσίωση και πολλή δουλειά. Αν αγαπάς την ευθύνη, η πολιτική είναι ένας υπέροχος δρόμος δημιουργίας.
Ας περάσουμε στο κεφάλαιο Τουρισμός και Ελλάδα. Ποιο είναι το όραμά σας και το πλάνο σας για τα επόμενα χρόνια;
Στόχος μας, η Ελλάδα να εδραιωθεί ως ένας κορυφαίος ελκυστικός προορισμός παγκοσμίως, με τουρισμό όλο τον χρόνο, και ταυτόχρονα ως ένα πρότυπο παράδειγμα βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης. Καλούμαστε, λοιπόν, να οικοδομήσουμε την ελληνική τουριστική ανάπτυξη του μέλλοντος με βάση το τρίπτυχο ποιότητα – βιωσιμότητα – ισορροπία. Για έναν τουρισμό με περισσότερες εναλλακτικές επιλογές, περισσότερο ανταγωνιστικό, προσανατολισμένο στην αειφορία, με διάχυση της ανάπτυξης σε ολόκληρη την ελληνική περιφέρεια και μεγαλύτερη χρονική διάρκεια.
Με βάση τις παραπάνω κατευθύνσεις, η νέα στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό περιλαμβάνει ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης και συγκεκριμένους στόχους:
1. Προώθηση της βιωσιμότητας των προορισμών
Με παρεμβάσεις που θα συμβάλουν στην επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας σε όλη τη χώρα και πέραν των μηνών τουριστικής αιχμής:
– Προωθούμε την ενδυνάμωση της διακυβέρνησης σε τοπικό επίπεδο, για την αποδοτικότερη διαχείριση και προώθηση των προορισμών.
– Ενισχύουμε τη συνεργασία ανάμεσα σε Κεντρική Διοίκηση, τοπική αυτοδιοίκηση και ιδιωτική πρωτοβουλία.
– Στοχεύουμε στην πληρέστερη μέτρηση και παρακολούθηση της τουριστικής δραστηριότητας ανά περιοχή.
2. Διαφοροποίηση και βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος
– Εργαζόμαστε για τη βελτίωση υφιστάμενων και προώθηση νέων έργων υποδομών που αφορούν ποικίλες τουριστικές δραστηριότητες (όπως: ορεινός τουρισμός, αγροτουρισμός, γαστρονομικός, καταδυτικός, τουρισμός υγείας και ευεξίας).
Μπορούν να αποτελέσουν όχημα για ένα πολυθεματικό προϊόν, το οποίο θα απευθύνεται σε μεγαλύτερο εύρος ταξιδιωτών και θα προσφέρει πλούσιες ταξιδιωτικές εμπειρίες όλο τον χρόνο.
3. Αναβάθμιση της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης
– Παρεμβάσεις, ώστε οι παρεχόμενες υπηρεσίες να ακολουθήσουν τη συνολική ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος. Αλλά και τη φήμη της Ελλάδας ως παγκόσμιου τουριστικού brand.
4. Ενίσχυση της προώθησης και προβολής του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με νέα προσέγγιση και αξιοποίηση νέων εργαλείων
Παράλληλα, μεριμνούμε για τη γενικότερη διασφάλιση της προσβασιμότητας στην τουριστική δραστηριότητα, ως βασικός στόχος που διατρέχει οριζόντια όλες τις πολιτικές και τις πρωτοβουλίες μας.
Για την υλοποίηση των στρατηγικών στόχων που έχουμε θέσει παρεμβαί-νουμε, όπου χρειάζεται, με προσαρ-μογές της νομοθεσίας, και ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις, από τις οποίες θα ωφεληθεί συνολικά η τουριστική δραστηριότητα. Προϋπόθεση για να πετύχουμε, είναι η συνεργασία όλων – και ασφαλώς της ιδιωτικής πρωτοβουλίας. Πρόκειται άλλωστε για μία συλλογική προσπάθεια που απαιτεί τη συνδρομή όλων. Και η επιτυχία θα είναι βεβαίως συλλογική.
Η χώρα μας αποτελεί κορυφαίο ταξιδιωτικό προορισμό, ωστόσο υπάρχει πολλή αναξιοποίητη ομορφιά στην Ελλάδα. Πολιτιστικός και αρχαιολογικός πλούτος που δεν είναι γνωστός, «μυθικοί» προορισμοί και τοπία απαράμιλλου φυσικού κάλλους που παραμένουν άγνωστα. Υπάρχει κάποιο σχέδιο για να έρθουν κι αυτά στο φως;
Οι δυνατότητες που προσφέρει η Ελλάδα είναι αμέτρητες και η ανάδειξή τους αποτελεί ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα για την ενίσχυση του ελληνικού τουρισμού.
Σε ένα άκρως ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον, το σύγχρονο ταξιδιωτικό τοπίο εξελίσσεται διαρκώς. Τα τελευταία χρόνια οι επισκέπτες αναζητούν προορισμούς που προσφέρουν αυθεντικές εμπειρίες και δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους.
Οι Ειδικές Μορφές Τουρισμού, που ανήκουν στο χαρτοφυλάκιό μου, είναι η απάντηση στις νέες ταξιδιωτικές απαιτήσεις, παρέχοντας δυνατότητες για τουριστική δραστηριότητα.
Στην κατεύθυνση αυτή, εργαζόμαστε για την ανάδειξη του πολιτιστικού τουρισμού, με την αξιοποίηση του τεράστιου πολιτιστικού μας αποθέματος, του προσκυνηματικού τουρισμού με τη συγκρότηση της Κοινής Συντονιστικής Επιτροπής Προσκυνηματικού Τουρισμού, για την ανάπτυξη και προώθηση του θρησκευτικού τουρισμού στην Ελλάδα, του αγροτουρισμού και του γαστρονομικού τουρισμού με σύγχρονες δράσεις προβολής, του οινοτουρισμού με τη σύσταση του Εθνικού Συμβουλίου Οινοτουρισμού, με σκοπό τον εθνικό σχεδιασμό για την ανάπτυξή του.
Η σημασία που αποδίδουμε στις ειδικές μορφές τουρισμού φαίνεται και από την ένταξή τους στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αξιοποιώντας μία μοναδική ευκαιρία για τον ελληνικό τουρισμό μέσω των πόρων που διατίθενται από το πρόγραμμα.
Στο πλαίσιο αυτό για την ενίσχυση του ορεινού τουρισμού προβλέπονται έργα συνολικής αξίας 59,4 εκ. ευρώ που αφορούν:
– στην αναβάθμιση εγκαταστάσεων χιονοδρομικών κέντρων και ορειβατικών καταφυγίων,
– την ανάπτυξη ψηφιακής πλατφόρμας
– καθώς και ενέργειες προώθησης και προβολής του ορεινού τουρισμού.
Για τον τουρισμό υγείας και ευεξίας, προορίζονται πόροι 21,7 εκ. ευρώ που καλύπτουν δράσεις για:
– τη δημιουργία νέων και ανακαίνισης – αναβάθμισης υφιστάμενων εγκαταστάσεων ιαματικού τουρισμού,
– την εκπόνηση μελετών (industry study) για την ανάπτυξη του τουρισμού τρίτης ηλικίας, την ανάπτυξη του τουρισμού υγείας, καθώς και μελέτη Στρατηγικής Ιαματικών Φυσικών Πόρων
– τη δημιουργία εφαρμογής υποστήριξης Επισκέπτη Ευεξίας.
Για την αύξηση της αναγνωρισιμότητας των αγροτουριστικών και γαστρονομικών προορισμών και δραστηριοτήτων της χώρας με συνολικό προϋπολογισμό 10εκ. ευρώ προβλέπονται δράσεις που αφορούν:
– στη μελέτη αγοράς (industry study), στρατηγική και σχέδια δράσης ανάπτυξης του αγροτουρισμού και του γαστρονομικού τουρισμού για το δίκτυο AGTIS,
– τη δημιουργία δημόσιας ψηφιακής πλατφόρμας χαρτογράφησης Δικτύου Αγροτουρισμού και Γαστρονομικού Τουρισμού (AGTIS) στην Ελλάδα, με διαδραστικό ψηφιακό χάρτη,
– ενέργειες διασύνδεσης δημόσιων και ιδιωτικών πρωτοβουλιών και ενέργειες branding, προώθησης και προβολής επιχειρήσεων του AGTIS.
Τέλος, για την ενίσχυση του καταδυτικού τουρισμού και την προστασία του υποβρύχιου περιβάλλοντος υπό τις αρχές της βιωσιμότητας και αειφορίας, αξιοποιούμε πόρους του ΤΑΑ συνολικής αξίας 8,1 εκ. ευρώ για:
– τη χρηματοδότηση δημιουργίας νέων ή την αναβάθμιση υφιστάμενων καταδυτικών πάρκων
– την ανάπτυξη ψηφιακής πλατφόρμας αποτύπωσης και διασύνδεσης του καταδυτικού και υποβρύχιου τουριστικού προϊόντος της χώρας
– ενέργειες προώθησης και προβολής του καταδυτικού τουρισμού
– τη δημιουργία Παρατηρητηρίου για τον Παράκτιο και Θαλάσσιο Τουρισμό στη Μεσόγειο.
Με την αξιοποίηση κάθε διαθέσιμου εργαλείου και με στοχευμένη στρατηγική δίνουμε τη δυνατότητα στους προορισμούς να αναπτύξουν βιώσιμη τουριστική δραστηριότητα αναδεικνύοντας τους κρυμμένους θησαυρούς τους.