Γράφει ο Διονύσης Λίβερης
https://www.autoliveris.gr/
Ό,τι πιο πολύτιμο έχουμε καλό είναι να το προστατεύουμε ανάλογα.
Βεβαίως, τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν πλέον συστήματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας. Όμως τούτο δεν είναι αρκετό. Άλλωστε, δεν είναι όλα τα αυτοκίνητά μας τελευταίας τεχνολογίας!
Η οδική και καθοδόν ασφάλεια των παιδιών μας είναι βασικά προσωπική μας υπόθεση! Η ασφάλεια των παιδιών μας λοιπόν είναι το παν, γι’ αυτό και η σωστή ενημέρωση για κάθε μετακίνησή τους στο αυτοκίνητο είναι επιτακτική υπόθεση. Σκεφτείτε ότι έχει υπολογιστεί πως τα παιδικά καθίσματα αυτοκινήτου, όταν χρησιμοποιούνται σωστά, αποτρέπουν κατά 71% τα θανατηφόρα ατυχήματα και κατά 67% τους βαρείς τραυματισμούς. Συνεπώς, ξεκινάμε από αυτό. Για μικρό ή για μεγάλο ταξίδι, ολιγόλεπτη ή σύντομη μετακίνηση στην πόλη.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως μολονότι στη Β. Ευρώπη το ποσοστό χρήσης παιδικού καθίσματος φτάνει το 85% και στις ΗΠΑ αγγίζει το 97%, στην Ελλάδα μόνο το 25% περίπου των γονέων χρησιμοποιούν παιδικό κάθισμα, παρόλο που είναι υποχρεωτικό σύμφωνα με τον ΚΟΚ. Είναι χρήσιμο λοιπόν να μάθει κανείς τι ακριβώς προβλέπει η νομοθεσία για τους ανήλικους επιβάτες αυτοκινήτων και τι συμβουλές δίνουν οι ειδικοί για την ασφάλεια των παιδιών στο αυτοκίνητο.
Τα παιδιά πρέπει να κάθονται πάντοτε πίσω, στο ειδικό κάθισμα ασφαλείας, με την ειδική ζώνη ασφαλείας. Τα παιδιά (μέχρι 12 ετών) πρέπει να κάθονται πάντα στα πίσω καθίσματα του αυτοκινήτου. Στατιστικές δείχνουν ότι το 35% των παιδιών ηλικίας από 13 ετών και μικρότερα, που σκοτώθηκαν σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, κάθονταν στο μπροστινό κάθισμα. Ο κίνδυνος για τα παιδιά στο μπροστινό κάθισμα είναι μεγάλος και προέρχεται από δύο πηγές: Σε περίπτωση σύγκρουσης η μπροστινή θέση είναι η περισσότερο επικίνδυνη.
Επιπρόσθετα, ο αερόσακος που θα ανοίξει στο μπροστινό κάθισμα μπορεί να προκαλέσει σοβαρές κακώσεις ή και να σκοτώσει το παιδί, ακόμη και σε περίπτωση ατυχήματος που θα συμβεί σε χαμηλές ταχύτητες.
Χρησιμοποιήστε κάθισμα κατάλληλο για την ηλικία και το βάρος του παιδιού, που φέρει το σήμα ECE R 4403 στη συσκευασία. Ποτέ στο πορτμπεμπέ, στην καλαθούνα, στα γόνατα ή στην αγκαλιά κάποιου. Αναφέρεται ότι το 90% των επιβατών που κρατούσαν παιδιά στην αγκαλιά τους σε τροχαίο ατύχημα και σώθηκαν, σώθηκαν επειδή το παιδί λειτούργησε ως ασπίδα. Επίσης ποτέ 2 παιδιά μαζί σε μία ζώνη ασφαλείας.
Ακόμη και για τις πιο σύντομες διαδρομές, ασφαλίστε τα παιδιά σας στα παιδικά καθίσματα. Μην ξεχνάτε ότι το 75% των θανατηφόρων ατυχημάτων συμβαίνουν μέσα στην πόλη. Ποτέ μην τοποθετείτε το παιδικό κάθισμα σε κάθισμα με ενεργοποιημένο αερόσακο. Σε περίπτωση πρόσκρουσης, ο αερόσακος μπορεί να σκοτώσει το παιδί.
Rear Facing
Το rear facing αναφέρεται στον τύπο καθισμάτων που έχουν ανάποδη φορά. Σύμφωνα με το σκανδιναβικό μοντέλο και τα crash tests, αποδεικνύεται πως ένα παιδί είναι 5 φορές ασφαλέστερο σε ένα ανάποδο κάθισμα, σε σύγκριση με ένα σε μπροστινή φορά. Το σχήμα του καθίσματος αγκαλιάζει το σώμα του παιδιού και προστατεύει τον παιδικό αυχένα, ο οποίος δεν μπορεί να συγκρατήσει το βάρος του κεφαλιού σε περίπτωση σύγκρουσης.
Στη Σουηδία αποτελεί συνηθισμένη τακτική και συστήνεται η χρήση ανάποδου καθίσματος τουλάχιστον ως τα 4 αλλά πλέον και ως τα 6 έτη, αφού σαφέστατα αποτελεί την ασφαλέστερη επιλογή να κάθεται ένα παιδί σε erf κάθισμα για όσο περισσότερο γίνεται, δυνατότητα που προσφέρουν τα αμιγώς rear facing καθίσματα. Στην αγορά διατίθενται αμιγώς rear facing καθίσματα (πλέον υπάρχουν μοντέλα που καλύπτουν έως 32 κιλά), που περνούν το αυστηρότατο Plus Test, προσφέροντας τη μέγιστη ασφάλεια για όσο μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και μέχρι το παιδί να είναι έτοιμο να μεταβεί στην επόμενη κατηγορία καθίσματος, δηλαδή στο λεγόμενο highback booster (15-36 kg ή i-size, όπως αναφέρθηκε παραπάνω).
Kάθε κατασκευαστής στις λίστες συμβατότητας υποδεικνύει τις κατάλληλες θέσεις για το συγκεκριμένο κάθισμα. Αυτό σημαίνει πως σε αυτές τις θέσεις η τοποθέτηση θα μπορεί να γίνει σωστά, είτε πρόκειται για κάποια από τις τρεις πίσω θέσεις, είτε τη θέση του συνοδηγού. Η μεσαία θέση, εφόσον είναι αρκετά ευρύχωρη και ενδείκνυται από την εταιρία, είναι θεωρητικά ασφαλέστερη, καθώς μειώνεται η πιθανότητα τραυματισμού σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης, ωστόσο νεότερες μελέτες δείχνουν πως ένα κάθισμα στη θέση του συνοδηγού είναι εξίσου ασφαλές, εφόσον βέβαια είναι συμβατό, έχουν απενεργοποιηθεί οι αερόσακοι και έχουν ακολουθηθεί πιστά όλες οι οδηγίες εγκατάστασης.
Στην προσπάθεια να εξοικονομηθούν χρήματα, δυστυχώς παρατηρείται πως γίνονται «εκπτώσεις» στην ασφάλεια των παιδιών στο αυτοκίνητο. Θα πρέπει να έχουμε υπόψη πως τα παιδικά καθίσματα έχουν συγκεκριμένη διάρκεια ζωής, δηλαδή ενδεδειγμένη περίοδο χρήσης από τον κατασκευαστή τους. Ένα παιδικό κάθισμα δανεικό ή πολλών ετών πιθανότατα να έχει υποστεί σημαντικές φθορές ή να έχει εμπλακεί ακόμα και σε ατύχημα, που σημαίνει πως πλέον δεν είναι ασφαλές. Γι’ αυτό πάντα έχουμε υπόψη την προτεινόμενη διάρκεια χρήσης του καθίσματος και φροντίζουμε να το διατηρούμε σε καλή κατάσταση.
Στην ίδια κατεύθυνση αξίζει να αναφέρουμε πως συχνά παρατηρείται η χρήση καθισμάτων χωρίς πλάτη, των λεγόμενων backless boosters. Ωστόσο θα πρέπει να τονιστεί πως όσο και να φαντάζει μια οικονομική και βολική λύση, καθώς μεταφέρονται εύκολα από ένα όχημα σε άλλο, δεν θεωρούνται ασφαλή. Υστερούν αφενός ως προς την πλευρική προστασία, αλλά και ως προς τη σωστή πρόσδεση του παιδιού, καθώς το διαγώνιο τμήμα της ζώνης δεν τοποθετείται σωστά (στο ύψος του ώμου, όπως συμβαίνει με τους «οδηγούς» που έχουν τα highback boosters με ρυθμιζόμενου ύψους προσκέφαλο) και μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό. Εξάλλου, βάσει του νεότερου κανονισμού R129, η πλευρική προστασία στα παιδικά καθίσματα κρίνεται απαραίτητη.
Οι βασικές κατηγορίες είναι οι εξής:
- Κατηγορία 0 | 0-10 κιλά, σύσταση ηλικίας από τη γέννηση έως 6-9 μηνών (προσανατολισμός καθίσματος προς τα πίσω)
- Κατηγορία 0+ | 0-13 κιλά, σύσταση ηλικίας από τη γέννηση έως 12-15 μηνών (προσανατολισμός καθίσματος προς τα πίσω)
- Κατηγορία 1| 9-18 κιλά, σύσταση ηλικία από περίπου 9 μηνών έως περίπου 4 ετών
- Κατηγορία 2 | 15-25 κιλά, σύσταση ηλικίας από περίπου 4 ετών έως περίπου 12 ετών
- Κατηγορία 3 | 22-36 κιλά, σύσταση ηλικίας από 6 περίπου ετών έως περίπου 13 ετών.
Το καλό παράδειγμα
Φοράτε κι εσείς ζώνη ασφαλείας. Το παράδειγμα είναι η καλύτερη εκπαίδευση. Επιπλέον, οι επιβάτες που δεν είναι δεμένοι, σε περίπτωση πρόσκρουσης μπορεί όχι μόνο να τραυματιστούν οι ίδιοι, αλλά και να τραυματίσουν τους συνεπιβάτες τους.
Μην αφήνετε τα παιδιά σας να ανοίγουν τα παράθυρα και να βγάζουν τα χέρια ή το κεφάλι τους έξω, ακόμα και αν το αυτοκίνητο είναι ακινητοποιημένο. Οι πόρτες του αυτοκινήτου πρέπει να είναι ασφαλισμένες και να ανοίγουν μόνο από έξω. Πολλά παιδιά τραυματίζονται θανάσιμα πέφτοντας έξω κατά τη διάρκεια παιχνιδιού.
Φροντίστε εκ των προτέρων να έχετε κάποια απασχόληση για το παιδί σας στο αυτοκίνητο (μαλακά παιχνίδια, μικρά παραμύθια). Τελευταία υπάρχει και η εκτεταμένη χρήση του κινητού, σίγουρα όχι η καλύτερη λύση γενικότερα, αλλά για περιορισμένο χρονικό διάστημα θα βοηθήσει. Ας απολαύσει το παιδί το ταξίδι, τα αξιοθέατα και τα ενδιαφέροντα τοπία της διαδρομής. Εάν τα παιδιά γκρινιάζουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, συνήθως έχουν κάποιο λόγο. Μπορεί να διψούν, να κρυώνουν ή να ζεσταίνονται, ή να έχουν ζαλιστεί από τον ήλιο.
Μην αφήνετε τα παιδιά σας μέσα στο αυτοκίνητο ούτε για ελάχιστο χρονικό διάστημα. Συνεχώς μαθαίνουμε δυσάρεστα με παιδιά που ξεχάστηκαν (!) στο αυτοκίνητο. Η έκθεση του αυτοκινήτου στο ηλιακό φως σε μέρες με ήπιες θερμοκρασίες, μπορεί μέσα σε μισή ώρα να αυξήσει τη θερμοκρασία στην καμπίνα τόσο που να προκαλέσει τον θάνατο! Τα βρέφη και τα παιδιά είναι πιο ευάλωτα στην αύξηση της θερμοκρασίας. Χάνουν αναλογικά περισσότερο νερό λόγω θερμότητας, η θερμοκρασία του σώματός τους αυξάνεται γρηγορότερα και κινδυνεύουν περισσότερο από θερμοπληξία.